La Iasi, Chirica un despot in devenire

poza

Dacă analizezi ce vrea să facă Mihai Chirica în materie de legiferare a normelor euro în traficul din Iaşi, te cutremuri. Nu e avangardism, e lipsa de discernământ.

El spune că imediat se interzice circulaţia maşinilor cu euro 3 inclusiv. Asta înseamnă maşini produse până în 2005. Ai un Renault Megane din octombrie 2004, n-ai făcut mulţi kilometri cu el, nu-ţi permiţi altă maşină, va trebui să o arunci la gunoi. 
E un model legendar, Honda Accord VII, e cu euro 3, o puteai lua în 2004, maşinile sunt extrem de fiabile, dar va fi interzis să mai mergi cu ea prin oraş. Asta înseamnă grad maxim de utilizare a maşinii de 15 ani.

Apoi spune că de la 1 ianuarie 2021 va fi interzis să mai mergi cu euro 4 prin Iaşi. Sunt maşini produse până în 2008-2009! Euro 4 s-a implementat din 2005-2006, dar poţi avea o Mâzda 3 din noiembrie 2008, maşină care se ţine foarte bine, şi nu mai ai voie cu ea pe strada pentru că are euro 4. Cei cu euro 4 mai pot merge doar un an şi 8 luni cu aceste maşini, după care trebuie să le arunce, după mintea lui Mihai Chirica. Deci vârstă maximă de utilizare a maşinii scade la 12 ani.

Dar perioada maximă se comprimă şi mai mult la euro 5. Mihai Chirica vrea ca acestea să fie interzise în Iaşi din 1 ianuarie 2023. Deci mai pot fi folosite 3 ani şi 8 luni din acest moment.
Ce înseamnă euro 5: maşini fabricare între 2009 şi 2015. Deci ai un VW Tiguan din octombrie 2014, n-are mai mult de 90.000 km, că eşti un utilizator mediu, are toate reviziile, este încă în garanţie, te-a costat 30.000 de euro în leasing, sau chiar mai mult, dar peste 3 ani şi 8 luni va fi interzisă în Iaşi.

Va trebui să o vinzi în alt oraş sau în altă ţară. Aceia vor şti că în Iaşi nu mai ai ce face cu ele şi vor scădea foarte mult preţul. Deci vârsta unei maşini utilizate în Iaşi va scădea la 9 ani! Curat genocid auto. Dar dacă tu ai plătit 30.000 de euro pe o maşină şi consideri că e satisfăcătoare, că mai poţi merge cu ea până la 12-13 ani de viaţă, şi nu-ţi permiţi să mai plăteşti altă nouă, pur şi simplu te conformezi acestui ordin? 
Păi un SUV din 2014 costă acum la mâna a doua 13.000-16.000 de euro. Dai banii ăştia doar ca să mai utilizezi maşina 3 ani jumate? Să spunem că eşti un mic antreprenor cu 2 copii şi nu pui mare preţ pe maşinile noi, nici nu-ţi permiţi, preferi o Honda CRV de familie, 4x4, pe care dai 11.000 de euro. Maşina ar putea rămâne în familie 20 de ani, atât sunt de fiabile. De ce să nu ai voie să-ţi formezi propriul stil de viaţă?

Parc auto de maxim 9 ani în Iaşi sună fantastic, dar nu vezi asta nici măcar în Luxemburg, tara cu cel mai ridicat nivel de trăi din Europa. Asta ne duce într-o ficţiune distopica. Soluţia propusă e primitivă şi nebunească. Marile oraşe ale lumii sunt pline de maşini mici, ieftine, vechi de 15-20 de ani, pentru că atât îşi permit studenţii să cumpere. Mergeţi la Viena sau în Germania şi veţi vedea o groază de Opel Corsa în 2 portiere. 
Ce faci cu oamenii în vârstă care se mai duc la piaţa cu maşina lor veche, dar care are măcar un euro 4, şi care clar nu-şi permit altă maşină. Le-o confişti şi le interzici să mai folosească maşina personală? Asta e Coreea de Nord. Sunt profesori cu 500 de euro salariu şi care fac naveta prin comunele din jur cu maşinile lor cam vechi, dar încă solide. Altele noi clar nu-şi permit. Ce faci, îi arestezi pe toţi pentru că nu se supun Marelui Inchizitor?

Mihai Chirica a vrut să pară neasemuit de curajos, dar planul său denotă o gândire brutală şi absurdă. El însuşi mergea până acum o lună cu un Mercedes euro 2 de pe vremea lui Simirad. Ţi-a dat Renault un Zoe electric pentru 6 luni şi crezi că toată lumea poate lua o electrică. Nu poate. Un Zoe cu baterii închiriate înseamnă 400 de euro/lună rata, dacă stai la bloc şi lucrezi în fabrică n-ai unde s-o încarci, iar un Zoe e de oraş, pe distanţe scurte. Vrei să pleci la mare sau în Grecia, trebuie să-i încarci bateriile câteva ore la fiecare 200 km parcurşi. Ce-i cu nebunia asta?

Parcul auto a crescut exponenţial, dar fenomenul e global, n-ai cum să te opui, e ca şi cum te-ai mira că oamenii îşi cumpără smartphone-uri. Soluţia e să investeşti în infrastuctura mare, în pasaje şi tuneluri, să cumperi sute de autobuze şi tramvaie noi, moderne, să impui taxe de parcare mari în Centru, să te baţi pentru inelul de Centură, să faci linii moderne până în suburbii, cu tramvaie, să faci cu adevărat un Consiliu de coordonare a Zonei Metropolitane, cu planuri de investiţii comune, să interzici suprapopularea cu blocuri în zonele deja aglomerate şi să le împingi în zonele libere (Terom, Nicolina, Moară de Vânt, Şesul Bahluiului).

Chirica e un mic despot: vrea să limiteze vârsta parcului auto din Iaşi la 9 ani şi se aşteaptă să-l aplaudăm toţi. Lipsa de empatie sau disperare după publicitate? În ambele cazuri e nevoie urgent de un control psihiatric.

Gabriel Gachi

Featured

TOPEASCA NATIUNII

Observ că SOCIETATEA CIVILĂ s-a „întărit ” în ultimii ani cu două dudui grozave, care își „iau fața” una alteia în lupta corp-la-corp cu CIUMA ROȘIE, deși, trebuie să spunem pentru rigoare, că una dintre ele a fost o CIUMĂ ROȘIE temporară pentru aproape un an, în 2013...